Kalkulator

Kalkulator prędkości treningowych w oparciu o test Żołądzia.

Ten test został opracowany przez polskiego fizjologa, Jerzego Żołądzia. Uproszczona wersja tego testu została zaprezentowana na łamach naszego portalu już wcześniej - teraz zamieszczamy profesjonalne narzędzie do przeprowadzenia testu i wyznaczenia wartości, które posłużą do lepszego zaplanowania treningu.

 Wykorzystując maksymalną wartość tętna wyznacza się 5 odcinków testowych: twoje maksymalne tętno - 50, -40, -30, -20 oraz -10. Test pozwala indywidualnie wyznaczyć odpowiednie prawidłowe zakresy tętna i prędkości podczas treningu, a także zweryfikować postępy po okresie treningu.

Aby wykonać test potrzebujemy:

Dokładnie odmierzonego odcinka (dla ułatwienia można skorzystać ze stadionu lekkoatletycznego, jeżeli jest w pobliżu), pulsometru oraz najchętniej - osoby, która będzie zapisywać wartości osiągnięte na każdym z zakresów tętna.

Jak wykonać test

Zrób 20-minutową rozgrzewkę a następnie rozpocznij test. Biegnij 5 razy po 6 minut, każde z odpowiednio jednakową prędkością.

Pierwszy odcinek biegniesz na tętnie o 50 niższym od twojego tętna maksymalnego (bardzo spokojnie). Drugi odcinek biegniesz na tętnie o 40 niższym niż twoje tętno maksymalne (twoja zwykła prędkość). Trzeci odcinek - 30 mniej (trochę szybciej). Czwarty odcinek - 20 mniej (już na granicy treningu beztlenowego) i ostatni - 10 mniej (szybka predkość powyżej progu treningu beztlenowego).

Pomiędzy seriami zrób 2 minutowe przerwy, maszerując, i zanotuj długość przebiegniętego w czasie 6 minut każdego z odcinków.

Jak działa kalkulator:

Po wypełnieniu poniższej tabeli, otrzymasz zestawienie zakresów tętna w zależności od rodzaju treningu oraz wyznaczenie odpowiednich prędkości treningowych. Dodatkowo, kalkulator podaje twoje czasy na 400m, 1000m oraz 1 milę -  dla tych, którzy trenują na bieżni.



 KALKULATOR